Etsi

Stadilainen pienpanimo ponnistaa eteenpäin resilienssin avulla

Olemme eläneet nyt vuoden verran hyvin erilaisessa maailmassa. Globaali pandemia on muuttanut jokaisen elämää ja pakottanut yrityksiä etsimään uudenlaisia strategioita. Yrityksen resilienssi on hyvin tärkeä asia, kun halutaan selviytyä keskellä poikkeustilaa.


Halusin avata tämän yrityksemme blogisarjan esittelemällä tapoja, millä sekä yksilö että myös yritys voi vahvistaa resilienssiä. Kerron samalla myös muutamia esimerkkejä, miten Stadin Panimo on toiminut globaalin pandemian aikana.


Pohdi tarkasti, mitä tapahtui


Globaalin pandemian aikana suurin osa alallamme toimijoista on huomannut kassavajeen laskeneiden ravintolamyyntien takia, mutta sen paikkaamiseen on myös keinonsa. Olemme analysoineet hyvin tarkasti, missä asiakassegmenteissä meillä on vielä parantamisen varaa, ja keskittäneet myyntiä enemmän kauppakanavaan.


Pyri löytämään tapoja millä pääset eteenpäin ja tartu tulevaisuuteen


Stadin Panimo osti vuoden 2020 keväällä konkurssiin menneen Vakka-Suomen panimon, ja saimme tämän yrityskaupan myötä yrityksellemme Stadissa olevan käsityöläispanimon tueksi upean ja modernin panimon, jonka myötä saimme moninkertaistettua tuotantokapasiteettimme. Kasvanut kapasiteetti avasi meille uuden mahdollisuuden tarjota tuotteitamme laajemmin myös vientiin. Olemmekin aloittaneet nyt hyvin mittavan ulkomaanvientiprojektin, jota varten haimme ja myös saimme kansainvälistymistukia. Tämänhetkinen tilanne saattaa tuntua lamauttavalta, mutta tänä aamuna meillä alkoi hybriditoteutuksena Foodex Japan 2021 messu, jossa oli jo mukava määrä kiinnostuneita ja potentiaalisia ostajia. Business Finlandin Food from Finland vastasi messujen toteutuksesta, ja minä olin ostajien tavoitettavissa Zoomin kautta. Myyntityötä voi edelleen tehdä, se vaan vaatii hieman innovointia.

Olemme myös aloittaneet Keskon avulla tuotteidemme viennin Kiinaan, ja pian kiinalainen kuluttaja saakin tilattua tuotteitamme t-mall verkkokaupan kautta suoraan kotiinsa.





Koska ravintolamyynti vuonna 2020 suorastaan romahti, tutki yrityksemme tapoja lisätä myyntiä kuluttajalle vähittäiskaupan kautta. Teimme uusia tuotteita asiakkaiden toiveiden mukaan ja tarjosimme tuotteitamme myös hyvin aktiivisesti Alkolle. Uudessakaupungissa valmistettavat perinteikkäät Prykmestar tuotteet toimme 2020 -luvulle kehittämällä koko valikoimasta gluteenittoman. Tämä avasi Prykmestareille ovet Keskon vakiovalikoimaan, ja tuotteet ovat nyt tilattavissa kaikkiin K ryhmän myymälöihin.


Löydä mahdollisesti ns. Saman kohtalon kavereita


Olen uusi pienpanimoalalla, enkä tiedä ketkä ovat kenenkin kavereita enkä myöskään tiedä sitä ovatko jotkin pienpanimot sotajalalla keskenään. – Ja totta puhuakseni en myöskään välitä tietää. Meidän strategiamme on se, että olemme kaikkien kavereita, sillä kaikki me taistelemme samojen ongelmien kanssa.

Kirjoitin vuoden alussa tervehdyssähköpostin kaikille suomalaisille pienpanimoille, ja sainkin aika mukavasti myös vastauksia. Tavoitteena on käydä vierailulla mahdollisimman monessa pienpanimossa. Tampereen Pyynikin Brewhousessa oli aivan äärettömän hyvää palvelua, ja Helsingin Ruosniemen taproomissa kehittelimme jo lupaavaa yhteistyötäkin.

Toivotan myös lämpimästi alalla toimijat meille vieraiksi, heti kun rajoitukset ovat ohi!



Muutu ja ole liikkeessä


Muuttuminen sekä muutoksessa mukana pysyminen on tärkeää. Kuluttajat nauttivat nyt oluensa kotona, ja haluavat mielellään kokeilla myös uutuuksia. Erilaiset tasting -laatikot, sekä myös etätasting -videot ovat nykyaikaan sopivia tuotteita pienpanimoalalla. Olemme lanseeranneet niin meidän verkkokauppaamme kuin Helsingin sekä Uudenkaupungin panimopuoteihin maistelulaatikot, joiden kautta kuluttaja pääsee tutustumaan tuotteisiimme syvemmin. Me keräämme myös aktiivisesti palautetta kuluttajilta, ja pyrimme kehittämään tuotteitamme jatkuvasti niiden myötä.


Olemme myös etsineet uusia yhteistyökumppaneita, jotka auttavat meitä yrityksenä muuttumaan interaktiivisemmiksi sekä tavoittamaan kuluttajan paremmin.

Bazar Helsinki loi meille uudet ja upeat nettisivut sekä verkkokaupan äärimmäisen laadukkaasti, kustannustehokkaasti sekä nopealla tahdilla. Lisäksi Schmidt Communicationsin Mel Schmidt on tarjonnut äärimmäisen hyvää näkemystä brändimarkkinoinnista sekä tarjonnut henkistä business -valmennusta henkilöstöllemme.



Ole kiitollinen


Tässä on nyt mennyt vuosi siitä, kun maailma alkoi pikkuhiljaa sulkeutua. Joskus voi tuntua vaikealta ajatukselta olla kiitollinen, ja jotkut päivät ovat toki raskaita. Kuitenkin olen kiitollinen, että saan olla näin upean yrityksen johtajana, olen kiitollinen meidän upeasta tiimistämme: en voisi toivoa parempia kollegoita, olen kiitollinen uusista auenneista business mahdollisuuksista maailmalla ja olen kiitollinen myös siitä, miten laaja-alaisesti Suomessa on mahdollista saada tukia sekä tukea yritystoimintaan.


Stadin Panimo menee kohti kesää 2021 toiveikkain mielin. Meillä on hyvän resilienssin avaimet käsissä ja odottelemme tulevaa uusien yhteistyökuvioiden sekä -kumppanien parissa. Stadin Panimobaarikin remontoitiin vuoden vaihteessa, ja siellä odotellaan jo innokkaasti uusia asiakkaita, kunhan ravintolat saadaan taas avattua.

Tervetuloa jälleen keväällä Suvilahteen!


Krista Lehtoranta

Toimitusjohtaja, Stadin Panimo



1 kommentti

STADIN PANIMO OY

Kaasutehtaankatu 1,
Rakennus 6, 00540 Helsinki

Baari:
baari@stadinpanimo.fi
puh: 09-170512


Panimovierailut:
tours@stadinpanimo.fi


Myynti ja markkinointi:
myynti@stadinpanimo.fi

 


Toimisto ja laskutus:
office@stadinpanimo.fi

PAREMPAA OLUTTA STADISTA!

Stadin Panimo on suomalaisen olutkulttuurin asialla. Tunteella ja taidolla valmistetut ja moneen kertaan palkitut oluemme löydät Alkosta, lähikaupastasi tai valikoiduista anniskelupaikoista.

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

© 2020 by Stadin Panimo. Created by Bazar Helsinki